Veel gestelde vragen

Je valt makkelijker af door het gebruik van eiwitten al dan niet in combinatie met koolhydraatarme voeding. Eiwitten geven je een vol gevoel en zorgen dus voor minder verlies van je spiermassa tijdens het afvallen. Dit is cruciaal omdat de spieren juist grote energieverbruikers zijn in het lichaam. Dit is ook de reden waarom mannen vaak makkelijker afvallen dan vrouwen. Mannen hebben simpelweg een grotere spiermassa dan vrouwen. Het eiwitdieet werkt ook goed bij een vetarm dieet. Het eiwit-dieet kiest echter voor een koolhydraatbeperking omdat dit het dieet eenvoudig maakt en omdat het bijna altijd goed is vol te houden. Je kunt namelijk zeer smakelijke koolhydraatarme maaltijden maken die prima in het eiwit-dieet passen.

Algemene richtlijnen voor een koolhydraat-arm dieet:

Als je dit hoog-eiwit, laag-koolhydraat voedingsprogramma volgt, is het van groot belang om bij het bereiden van de hoofdmaaltijd de balans tussen eiwitten en koolhydraten goed in de gaten te houden. Denk hierbij aan de volgende zaken:

Eiwitten: Je valt makkelijker af door het gebruik van eiwitten al dan niet in combinatie met koolhydraatarme voeding. Eiwitten geven je een vol gevoel en zorgen dus voor minder verlies van je spiermassa tijdens het afvallen. Dit is cruciaal omdat de spieren juist grote energieverbruikers zijn in het lichaam. Dit is ook de reden waarom mannen vaak makkelijker afvallen dan vrouwen. Mannen hebben simpelweg een grotere spiermassa dan vrouwen. Het eiwitieet werkt ook goed bij een vetarm dieet. Het eiwit-dieet kiest echter voor een koolhydraatbeperking omdat dit het dieet eenvoudig maakt en omdat het bijna altijd goed is vol te houden. Je kunt namelijk zeer smakelijke koolhydraatarme maaltijden maken die prima in het eiwit-dieet passen.

Vetten: eet bij voorkeur meervoudig onverzadigde vetzuren. Waar vind je die? Deze goede vetten zitten voornamelijk in de vloeibare vetten, zoals olijfolie.

Salades: deze moeten voornamelijk bestaan uit groenten zoals sla, radijsjes, champignons, komkommer, selderij en paprika. Maak je salade nog lekkerder met plakjes kalkoen, kip of (franse) kaas. Ook kun je een flinke schep tonijnen, garnalen of krabvlees toevoegen. Als je vis uit blik gebruikt mag je de olie in je dressing gebruiken.

Groenten: kies uit het ruime aanbod groenten, gebruik alleen geen peulvruchten, doperwten en maïs. Je kunt groenten roerbakken, koken, stoven of rauw eten. Roerbak een aantal groenten in olijfolie en voeg kip, rundvlees, kalkoen, of eventueel tofoe toe. Je kunt de groenten ook rauw eten, gedoopt in olijfolie of met een koolhydraatarme dressing.

Afwisseling: dit is heel belangrijk, dus wees vooral creatief en varieer je keuzes. Probeer zo vaak mogelijk nieuwe combinaties uit.

Fruit: Fruit bevat van nature vruchtensuikers (zijn ook koolhydraten). Als je jezelf toch af en toe wilt verwennen, neem dan een lekker stukje fruit, maar houd het beperkt want je wilt tenslotte afvallen. Fruit is heel gezond, maar om af te vallen met dit koolhydraatarme dieet, is het helaas tijdelijk minder geschikt. Zodra je je streefgewicht hebt bereikt begin je weer geleidelijk met fruit in het dieet. Hoewel er geen vitaminetekort tijdens dit dieet is gesignaleerd, wordt geadviseerd om voor de zekerheid een multivitamine tablet te nemen. Deze kun je gewoon bij de drogist kopen. Kies ook voor een vitaminepreparaat met vitamine D erin.

Tijdens het eiwit-dieet kun je meer eten dan je mogelijk zou denken. Je kunt namelijk alle producten als tussendoortjes gebruiken die geen koolhydraten bevatten. Hierbij kun je denken aan stukjes vlees en vis (zonder paneermeel), kaas, groenten, rauwkost, tomaten of eieren. Let ook op vet, kies bij voorkeur voor vetarme producten.

Maak bijvoorbeeld eens lekkere tussendoortjes zoals asperges met ham, augurk met boterhamworst of plakjes komkommer met roomkaas.

Je kunt ook een heerlijk kaasplankje samenstellen uit een paar stukjes brie, Goudse kaas, camembert, boursain op komkommer + een paar olijven. Een vleesplankje kan bijvoorbeeld bestaan uit: chorizo, salami, ham en rollade. Neem normale porties; een paar plakjes of blokjes van alles.

Heb je moeite met het bedenken van tussendoortjes? Download de Variatie- en tussendoortjeslijst (PDF). Hierin staan ontzettend veel en lekkere tussendoortjes!

Met het eiwit-dieet valt men gemiddeld één kilo per week af, uiteraard is dat van heel veel factoren afhankelijk. In de praktijk blijkt soms dat mensen méér gewicht verliezen; drie kilo of meer in de eerste week is geen uitzondering, maar dat is vaak ook een verlies van vocht. Maar het kan soms ook langzamer gaan, ieder mens heeft zijn eigen afvaltempo. Lukt het je niet om een kilo per week af te vallen, neem dan contact op met een diëtist in je omgeving. Gebruik het dieet zodra je BMI hoger is dan 27 is, of als je last hebt van aandoeningen die veroorzaakt worden door overgewicht. Neem bij problemen of vragen altijd contact op met een deskundige, je huisarts of diëtist.

Gefeliciteerd! En nu is het de uitdaging om niet terug te vallen in je oude eetpatroon en leefstijl! Blijf voldoende bewegen en je eetgedrag in de gaten houden. Voeg langzaam weer gezonde koolhydraten toe aan je dieet. Kies bij voorkeur voor volkoren producten, fruit en magere zuivelproducten. Het kan zijn dat je de eerste week wat extra aankomt door het stapelen van koolhydraten en water in je glycogeenvoorraad. Dit is normaal tot ongeveer 2 kilo.

De BMI (Body Mass Index) is een maat om te kijken of je een gezond gewicht hebt. De BMI wordt berekend door je gewicht in kilogrammen te delen door je lengte maal je lengte (=lengte in meters in het kwadraat). Een BMI boven 25 wordt al overgewicht genoemd. Wanneer je BMI lager is dan 25, heeft een eiwitdieet geen zin. Je hebt dan geen overgewicht.

Die smaak in je mond komt soms voor. Het lijkt vreemd, maar dit is waarschijnlijk een goed teken! Het heeft namelijk te maken met ketonen. Dit zijn stoffen die vrijkomen bij de verbranding van vetten. Het is voor het lichaam makkelijker om koolhydraten als brandstof te gebruiken dan vetten. Als de koolhydraatreserves (dat heet glycogeen) op zijn, gaat ons lichaam energie halen uit je vetreserves en dat is precies wat je wilt. Afvalstoffen uit vetverbranding zijn de ketonen die je soms als vieze smaak ervaart. Je kunt best een stukje kauwgom gebruiken (suikervrij). Een stukje kauwgom is dusdanig klein en licht dat het nauwelijks koolhydraten bevat. Eet echter geen pakje per dag natuurlijk!

Je kunt heel goed (net als vele andere Thyrax ®- of Euthyrox ®-gebruikers) het eiwit-dieet volgen en hiermee afvallen. Wanneer je meer dan 10 kg bent afgevallen is het verstandig de schildklierwaarden weer te laten controleren door je behandelaar. Soms kan het dan nodig zijn de medicatie aan te passen. Kortom, als schildklierpatiënt kan je gerust het eiwit-dieet volgen. Overleg met je huisarts of internist is voor het starten met het eiwit-dieet niet noodzakelijk.

Het is handig om te weten dat er vier belangrijke meetpunten zijn rondom de vetten in je bloed, namelijk:

  • het totale cholesterol
  • het goede HDL-cholesterol (dat moet zo hoog mogelijk zijn)
  • het slechte LDL-cholesterol (dat moet zo laag mogelijk zijn)
  • de slechte Triglyceriden (die moeten ook zo laag mogelijk zijn)

Je goede cholesterol (het HDL) reageert meestal met een stijging op het eiwit-dieet. Dat is dus goed!

Het slechte vet, de Triglyceriden, daalt meestal fors als je goed afvalt en dat is dus ook heel goed.

Het andere slechte LDL verandert bij veel koolhydraatarme dieten in ongunstige zin. Er worden stijgingen gemeld van 5%, dat is jammer, maar het LDL-cholesterol is nu minder gevoelig voor dit dieet type. Met een zeer streng vetarm cholesterolbeperkt dieet kan je LDL-cholesterol slechts 10-15% dalen. Met cholesterolverlagers (de zogenaamde statines) kan het LDL-cholesterol wel tot 50% dalen.

Waarom werkt het zo? Afvallen heeft een gunstig effect op je goede HDL-cholesterol en de slechte Triglyceriden. En als je blijvend op een gezonder gewicht kunt blijven, en weer gewone maar gezonde voeding gebruikt heb je betere vetwaarden in je bloed dan voordat je ging lijnen. Kortom vrijwel altijd heeft een gewichtsverlies gunstige gevolgen voor je vetten in het bloed.

Nog een tip: meer bewegen heeft ook een gunstig effect op je goede HDL-cholesterol en het slechte Triglyceriden.

Veel mensen denken minder vitamines binnen te krijgen door het ontbreken van fruit tijdens het eiwit-dieet. De relatief grotere hoeveelheid aan groenten compenseert dit echter voor een groot deel (200-300 gr groente per dag). Mocht je toch behoefte hebben aan extra vitamines, dan kun je een supplement van de drogist prima gebruiken. Neem geen pillen met hoge hoeveelheden vitamines. Gebruik gewoon de aanbevolen hoeveelheid (ADH=Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) per dag. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat overdreven hoeveelheden vitaminen en/of antioxidanten zinvol zijn. Van meer belang is het vitamine D. Veel ouderen hebben daarvan te weinig in het bloed. De gezondheidsraad adviseert dan ook dat vrouwen boven de 50 en mannen boven de 60 extra vitamine D moeten gaan gebruiken. Vraag dit aan je drogist/apotheek of huisarts.

Over extra visolie (omega-3) is het laatste woord nog niet gezegd. Waarschijnlijk is 2 x per week vette vis in je dieet voldoende. Je kunt dus gewoon vis (zonder paneermeel) eten tijdens je eiwitdieet. De vette vissoorten uit koude wateren (zalm, makreel, haring etc.) bevatten visolie. Mocht je nooit vis eten dan kun je een omega-3 visolie-capsule gebruiken, maar let goed op bij de aanschaf van deze capsules. Er moet voldoende EPA en DHA inzetten zonder verontreinigingen, en soms worden er woekerprijzen voor deze capsules gerekend. Vergelijk dus altijd de prijzen en de inhoud goed. Er zijn ook bak- en braadproducten verrijkt met omega-3, dat kan mogelijk een handig alternatief zijn.

Calcium

Het eiwit-dieet bevat ongeveer 700 mg calcium. Aanbevolen is om meer dan 1000 mg per dag te gebruiken. Om gedurende 10 weken wat krap in het calcium te zitten is waarschijnlijk niet erg, maar het is aan te raden om met extra calcium tabletten je calciuminname aan te vullen.

Het eiwit-dieet is niet uitgetest bij zwangere vrouwen. Wij adviseren dan ook met klem dit dieet niet toe te passen tijdens de zwangerschap. Neem als u te zwaar bent en wilt afvallen altijd contact op met uw behandelaar.

Veel mensen met overgewicht hebben een hoge bloeddruk en gebruiken medicatie voor deze hoge bloeddruk. In vrijwel alle wetenschappelijke onderzoeken zien we dat afvallen een gunstig effect heeft op de bloeddruk. Hoe groter het gewichtsverlies, hoe beter het effect op de bloeddruk. Omdat koolhydraatarme en eiwitverrijkte diëten meestal op korte termijn meer gewichtsverlies veroorzaken dan andere diëten, is het effect op de bloeddruk soms gunstiger. Dus samenvattend: hoe meer je afvalt, hoe groter de verlaging op je bloeddruk. Een koolhydraatarm of eiwitverrijkt dieet kan daar uitstekend bij passen!

Vrijwel alle Nederlanders gebruiken teveel zout en dat kan onder andere leiden tot een hoge bloeddruk. Let dus op het zoutgehalte van producten en voeg zelf zo min mogelijk zout toe. Wil je meer weten over zoutgehaltes in de voeding? Gebruik dan de keuzetabel van het voedingscentrum (zie www.voedingscentrum.nl). Het eiwit-dieet bevat circa 6-7 gram zout per dag. Voeg dus geen extra zout toe, want de aanbevolen zoutinname is zo’n 6 gram per dag. In Nederland consumeert de gemiddelde man bijna 11 gram zout per dag.

Juist als je diabetespatiënt bent heb je zeer veel baat bij een gezond gewicht! Veel mensen met diabetes hebben al prachtige resultaten geboekt. Er is zelfs een kans dat je minder medicatie kunt gebruiken als je afvalt. Pas echter nooit op eigen houtje de medicatie aan, maar doe dit altijd in overleg met je arts. Dus nooit op eigen houtje beginnen met een dieet als je suikerziekte hebt!

Mocht je insuline gebruiken, houd je glucosewaarden dan goed in de gaten met een glucosemeter.

Het is noodzakelijk om van tevoren je arts op de hoogte te stellen dat je actief wilt gaan werken aan een gezonder gewicht en dit wilt gaan doen m.b.v. een koolhydraatbeperkt dieet zoals het eiwit-dieet. Je behandelaar (huisarts, internist of diabetesverpleegkundige) zal dan weten dat de insuline mogelijk omlaag aangepast moet worden. Let nogmaals zeer goed op je eigen glucosewaarden m.b.v. een glucosemeter. Mocht je echt te laag zitten of een hypoglykemie krijgen, neem dan direct druivensuiker of een andere bron van suikers. Let op: pas nooit op eigen houtje je medicatie aan, altijd eerst overleggen met je behandelaar.

We raden je aan om als ouder altijd professionele hulp te zoeken als je zoon of dochter veel te zwaar is.

Pas op: Er zijn pubers die zichzelf ten onrechte te dik vinden en willen afvallen, dit kan leiden tot eetproblemen, zoals anorexia nervosa, boulimia nervosa en binge eating disorder.

Je mag gerust aan dit eiwitdieet deelnemen. Uiteraard geen gluten bevattende ingrediënten gebruiken.

Hou er rekening mee dat medische vragen niet beantwoord kunnen worden en je daarvoor contact op kunt nemen met je huisarts of een specialist.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom je geen e-mail ontvangt. Zorg ervoor dat als je begint bij het dieet dat je alle vragen goed heb ingevuld en je de volledige procedure hebt doorlopen. Alleen dan ontvang je de dagelijkse recepten.

Controleren je privacy pagina voor de instellingen van het ontvangen van de dagelijks mailtjes.

Het kan voor komen dat de mailtjes vanuit DieetboekOnline terecht komen in je spam filter. Controleer de map SPAM/Ongeweste post om te kijken of hier de mailtje zijn terug te vinden. Zo ja, voeg de afzender dan toe aan je lijst met veilig e-mailadressen.

Je kan altijd de laatste informatie en recepten van die dag terug vinden op de dag pagina of in je recepten archief

Uitschrijven?

Wil je geen dagelijks e-mail meer ontvangen klik dan op de link onderaan een mailtje dat je van ons ontvangt.

Heb je geen mailtje bij de hand en wil je je toch afmelden? Klik dan hier om naar je Jij!-pagina te gaan. Wijzig vervolgens je instellingen onder de optie privacy.

Wil je je uitschrijven van deze site, zodat je gegevens niet langer beschikbaar zijn? Klik dan hier om je account op te zeggen.

Zodra je een van onze producten hebt gekocht zal je na betaling automatisch worden door gestuurd naar een registratie venster. Je hebt namelijk een account bij ons nodig om je producten te downloaden.

Dit hebben wij gedaan om onze service voor jou te verbeteren.

Het inschrijven op onze website heeft meerdere voordelen:

  • Je kan je aanmelden voor onze nieuwsbrief waardoor je nooit meer een van onze aanbiedingen of nieuwe producten mist;
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over het kwijtraken van je eBooks aangezien je ze via je account altijd weer gratis opnieuw kunt downloaden;
  • Je krijgt gratis updates van de boeken die je al gedownload hebt;
  • Je kan deelnemen aan de gesprekken op ons forum;
  • Je krijgt toegang tot handige artikelen die jou helpen om nog meer af te vallen.
  • Zonder account is het niet mogelijk om jou toegang te geven tot de door jou gekochte producten.

    Let op: Wanneer je een digitaal eBook hebt aangeschaft zal je geen tastbaar product thuis gestuurd krijgen. Mocht je een boek via ons bij Bol.com hebben gekocht dan krijgt je uiteraard wel een fysiek boek thuisgestuurd.

    Bij het aanschaffen van een digitaal eBook zal je toegang krijgen tot de content die op jou persoonlijke dashboard staat. Hier kun je jou gekochte eBooks zo vaak als je wilt gratis downloaden.

    Jou persoonlijke dashboard is gekoppeld aan je account. Om je eigen dashboard te zien dien je ingelogd te zijn.

    Mocht je een boek hebben aangeschaft via Bol.com dan raden wij aan om op Bol.com te kijken naar hun levering tijden. Mocht je er dan nog steeds niet uitkomen dan kan je het beste contact opnemen met de klantenservice van Bol.com.
     

     

     

    Het kan zijn dat je bij het zoeken van een specifiek dieetboek niet meteen slaagt in je zoektocht.

    Hierdoor hebben wij een verzamelpagina voor je gemaakt, hier staan alle boeken die bij ons verkrijgbaar zijn. De verzamelpagina vind je hier

    Mocht je het boek niet vinden op onze verzamelpagina dan kan je altijd een e-mail sturen naar onze klantenservice. Hier zullen we proberen om het door jou gewenste boek te vinden en toe te voegen aan ons assortiment.